Team Bedrijfsvoering

Bij het team bedrijfsvoering werken ongeveer dertig medewerkers, verdeeld over zes subteams:

Team juridische zaken

Het team juridische zaken draagt bij aan diverse juridische kwesties door middel van toetsing en advies op het terrein van het bestuursrecht en het privaatrecht. Denk hierbij aan de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet en Wet gemeenschappelijke regelingen maar ook zaken die vallen onder het Burgerlijk Wetboek, algemene verordening gegevensbescherming, de Omgevingswet en de Wet open overheid.

Team ICT

Team ICT staat voor een goede informatievoorziening binnen de gemeente Harlingen. O.a. door het (mee) werken aan projecten, gedegen functioneel beheer, dataveiligheid, het schrijven van beleid en gegevensbescherming. Het team bestaat uit een informatiemanager, functionaris gegevensbescherming, Chief Information Security Officer, functioneel beheerders, privacy officer. Daarnaast werkt dit team nauw samen met de gemeente Súdwest-Fryslân, zij beheren de ICT van de gemeente Harlingen.

Team HRM

Het team HRM bestaat uit een organisatieadviseur, twee hr adviseurs en twee hr medewerkers en een financieel hr medewerker. Dit team ontwikkelt, implementeert en voert het gemeentelijk HR beleid uit. Daarnaast dragen zij bij aan verschillende projecten, zoals bijvoorbeeld on- en offboarding, organisatieontwikkeling, ARBO, opleiding- en ontwikkeling, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. 

Team financiën

Team financiën ondersteunt en adviseert de organisatie bij het uitvoeren en opleveren van de documenten in de planning- en controlcyclus. Het team draagt zorg voor een optimale financiële huishouding van de gemeente. Denk bijvoorbeeld aan debiteuren en crediteuren administratie, bewaken/controle op betalingsachterstanden en zorg dragen dat nota’s en facturen op tijd betaald worden. 

Team belastingen

Dit team bestaat, naast de beleidsmedewerker, uit een medewerker belastingen en een functioneel beheerder. Team belastingen werkt aan het ondersteunen en uitvoeren van de WOZ-werkzaamheden. Daarnaast ondersteunen zij het taxatiebureau bij de jaarlijkse herwaardering, het bijhouden en de PMA (permanente marktanalyse). Het taxatiebureau stelt voor de bezwaren de conceptuitspraken op en voor de beroepen de concept verweerschriften. Deze worden door het team belastingen verder verwerkt. 

Team Openbare werken en facilitaire zaken

Het team openbare werken en facilitaire zaken bestaat uit ongeveer vijftien medewerkers en is verantwoordelijk voor het verzorgen van het planmatig beheer van de planvorming voor en inrichting van de openbare ruimte van Harlingen. Denk hierbij ook aan de langparkeer locaties, de sportaccommodaties, de onderwijshuisvesting en de gemeentelijke gebouwen. Verder wordt er zorg gedragen voor de beleidsvorming voor het taakveld sport en valt de inkoop- en aanbestedingsadviseur ook onder dit team. Tot slot ontvangen en faciliteren de bodes en gebouwbeheerders onze gasten en collega’s op de verschillende locaties.